liesbethopreis.reismee.nl

Costa Rijca!

Hola a todos!

Jawel, jullie lezen het goed! Costa Rijca, want het is een rijk land!
Een week geleden ben ik met 4 andere toeristen de grens van Nicaragua naar Costa Rica overgestoken....dat was 1 van mijn onhandigste dagen want ik liet alle belangrijke dingen vallen! Mijn paspoort, al mijn dollar kleingeld, mijn vliegticket dat ik als bewijs moest laten zien, mijn busticket...
Enfin, ik had geluk dat ik Costa Rica binnen mocht want je moet een bewijs voorleggen dat je het land verlaat met een bus- of vliegticket wat ik niet had. Maar meneer de grensbewaker was tevreden met mijn (Spaanse) mondelinge toelichting over mijn reisroute en nam genoegen met mijn (niet meer geldig) vliegticket van Peru naar Belgie! Niet meer geldig omdat mijn ticket gewijzigd is en ik op donderdag 8 augustus 2013 om 22u zal landen in Zaventem....Jawel, noteer de datum maar al en het weekend vrijhouden voor enkele feestjes kan geen kwaad denk ik!

Wink

Wat viel mij meteen op in Costa Rica?
Dat de bussen geen oude, rammelende versleten Amerikaanse schoolbussen zijn, maar eerder bussen a la De Lijn! De mensen wachten om in te stappen en dan stappen ze ook nog braaf 1 voor 1 in en betalen de chauffeur! Er hangen zelfs knopjes in de bus waarop je kan drukken en dan weet de chauffeur dat je wil uitstappen!!! Echt Belgisch dus!
Geen 3 tot 4 mensen opeengepropt, maar ieder op een eigen stoel!
Geen gegil en geroep als je wil afstappen en geen gewring en getrek met de backpack om op te stappen!
Zelfs de motorrijders dragen hier een helm EN een soort van fluovestje! Het lijkt wel even alsof ik terug in Belgie ben!
De snelwegen zijn hier zelfs beter als in Belgie....

En dat was mijn eerste ervaring van Costa Rica!
Alhoewel de verbinding van bussen niet goed is, want ik moet twee keer overstappen om in Monteverde te geraken EN de laatste 35km duurden 2,5u omdat de weg een zandpad in de bergen was dus moeilijk voor de bus om er te geraken....gelukkig toch nog een beetje het gevoel dat ik in Centraal-Amerika ben!

Wink

En ohja, ook de mannen hier tonen interesse in Belgische vrouwen! Hahaha...
Een oude man naast me op de bus kon maar niet stoppen met loeren en zei de hele tijd hoe mooi ik was en wat een mooie benen ik wel niet heb en vroeg achter de liefde en....
Hij bood me zelfs een dinner en slaapplaats aan want volgens hem had ik geen bus meer naar Monteverde. Gelukkig had ik de 4 andere toeristen achter de hand en met 5 konden we niet bij hem blijven slapen hahaha! Natuurlijk hadden we wel nog een bus naar Monteverde! De oude snoeperd!

In Monteverde zit je in de bergen omgeven door een prachtige groene natuur! Ideaal voor een ziplining te doen dus!
Het regende de hele dag dus met een regenjas, lange broek en dichte schoenen vloog ik tussen de natuur door! Ziplining is dus via kabels glijden van de ene naar de andere plek over de vallei!
Er was een tarzanswing bij, eerst een vrije val en dan zwieren maar! Me tarzan oeh oeh oeh!
De laatste kabel was 1 km en deed ik a la Superman, je wordt zo vastgemaakt dat je al vliegend over de vallei gaat! Geweldig! Al gierend (in het Engels gillend) vlieg ik naar de overkant! Zalig!

De volgende dag reisde ik via Puntarenas naar Quepos waar ik Todd en Kelly opnieuw ontmoette in de hostel (met zwembad)! In de namiddag gezwommen en langs het zwembad gelegen totdat het begon te regenen....

De dag daarna was het weer perfect en was ik met Kelly naar het nationaal park Manuel Antonio gegaan. We hadden veel geluk want die dag was de inkom gratis voor iedereen omdat het park x aantal jaren bestond. Yippaaa, 10 dollar uitgespaard! Dat zijn weer 2 boxen wijn...

Tongue out

Het nationaal park was PRACHTIG! Veel dieren gezien, een baby-slang, aapjes, iguaan, salamanders en luiaarden (sloth). Het park wordt omgeven door prachtige stranden, jullie kennen ze allemaal vanuit de boekskes! Heerlijk! Een gevoel van rust overvalt je en genieten en gelukkig zijn is het enige wat je kan zijn!

We koken ons zelf een potje met veel groenten en maken het gezellig in de hostel onder ons.

De volgende dag reizen we naar San Jose, de hoofdstad, en wachten daar 2 uren voor de bus naar Puerto Viejo de Talamanca, een dorpje vlakbij de grens van Panama aan de Caraibische kust.
In de bus komt er een Amerikaan langs me zitten en heeft een boek vast met de titel
-Be inspired now!- Ik zei dat ik de titel van zijn boek leuk vond en hij gaf het boek aan mij, hij is namelijk de auteur van dat boek en ik kreeg het cadeau van hem....Sweeeet!

's Avonds tegen 21u komen we aan na een hele dag bussen. Ik check in in een hostel, Todd en Kelly in het hotel erlangs omdat het hier volzet was. Samen gingen we nog iets eten, een lekkere salade met kip, ananas en palmharten! Hhhhmmmmmm!!!
Ik vind het dorpje super leuk, heel chill! Vanuit de bar klinkt de reggea-muziek je in de oren en de sfeer in het dorp is heeeel chill! We gaan nog een pintje drinken in de plaatselijke bar maar geloof het of niet, maar van een hele dag bussen ben je moe! Van de voorbije dagen voelden mijn benen zo moe dat ik toch niet meer kon dansen dus gingen we maar slapen!

Gisteren naar het strand gegaan en genoten van dit prachtige uitzicht en beseffen dat je nu in dat plaatje van de boekskes ligt! Palmbomen met kokosnoten, prachtig zand, heerlijk water met perfecte golven....wat wens je nog meer?!

Tegen 15u komen de wolken opzetten en wordt het frisser dus zijn we gaan relaxen in de hostel na een super goede en warme douche jajajaja in Costa Rica hebben ze warm water!!!
Een theetje en een stuk bananencake want dat had ik mijn zussen beloofd eerder op skype...Ze hadden me uitgenodigd om een stukje taart te komen eten, die lieve zussen toch! Willen mij een beetje emotioneel maken...hehehe Het smaakt heerlijk! Merci!

Tongue out

Vandaag opgestaan in de regen en het regent nog altijd!!!!!! Ben er alleen uit geweest om mijne was op te halen en naar de supermarkt te gaan om kei lekker vers stokbrood te kopen met ham en kaas en eieren om ons te verwennen met een lekkere sandwich!
Mijn dagboek is bijgeschreven, mijn foto's staan op dropbox en er zal binnenkort een link volgen zodat jullie AL mijn foto's kunnen zien! Ik heb weer een armbandje gemaakt en heb de Israelische mannen het aangeleerd want zij hadden ook touw gekocht. Ze nodigden me net uit om met hen mee te eten, een typische Israelisch gerecht....NICE! En Todd is nu aan het koken voor ons....
Jullie horen het goed, ik word hier lekker verwend! Mag wel na zo een saaie dag zoekend naar self-entertainment! Daarom ook nog eens een update op mijn blog!

Cool

Morgen reis ik naar Panamalalalala! Ook hier zullen Todd en Kelly met mij meereizen totdat ik de boot neem naar Colombia!

Binnenkort een link met alle foto's!

En fingers crossed dat de zon terug gaat schijnen hier....
Voor iedereen een verpletterende knuffel zonder zweet vandaag!

Tongue out

Reacties

Reacties

mama

wat een heerlijke verhalen!
veel plezier nog en tot in Panama...

tte hildegarde

gelezen,genoten, en nu wachten op het volgende reisrelaas!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!