liesbethopreis.reismee.nl

Guatemala...me encanta!!!

Na enkele dagen chillen en dansen aan het strand in El Salvador ben ik terug op Guatemalteekse grond! :-)

Na de typische markt in Chichicastenango reisde ik naar Quetzaltenango (= Xela) en verbleef ik hier langer dan verwacht...Gelukkig, want ik heb de Maya-cultuur veel beter leren kennen en kunnen ervaren!

Wist je dat:

- ze verschillende Maya-talen spreken, afhankelijk waar ze wonen.

- ze zich anders kleden, ook afhankelijk waar ze wonen.

- ze op de markt Spaans met elkaar praten omdat ze elkaars Maya-taal niet verstaan.

- ze zelfs Jezus in de kerk een typisch kledingstuk aandoen.

- ze op jonge leeftijd (rond de 14 jaar) kinderen krijgen.

- ze op hun 16de trouwen.

- ze kinderen willen (en liefst zoveel mogelijk) om op het veld te werken.

- deze kinderen dus niet naar school gaan en van kleins af aan meewerken op het veld/markt.

- de mensen op de markt graag mee naar België willen komen!

- het Maya-volk zo klein is omdat ze van jongs af aan veel en zware dingen dragen op het hoofd.

- ze geloven in hun eigen 'God' genaamd San Simon, afkomstig van Spanje.

- ze deze man (een levensechte pop) vooral sigaretten en alcohol brengen, ook kaarsen en eten.

- ze die pop echt de alcohol laten drinken, zijn urine opvangen en verdelen als heilig water.

- deze pop ook echt rookt! (Helaas geen foto kunnen nemen)

- je dikke sigaren moet roken en alcohol moet drinken om te weten of je Maya-priester kan worden.

- ik bij een Maya-priester thuis ben geweest en mijn horoscoop heb laten vertellen volgens de Maya-kalender.

- ik een creatieve persoon ben die snel denkt en dus artiest zal worden (volgens de Maya's).

- mijn toekomstige kortbij woont (volgens de Maya's).

- mama blij zal zijn met deze laatste voorspelling ;-)

- mijn drie-daagse trekking naar het meer niet zal doorgaan omdat er te weinig volk is.

- ik momenteel reis in laag seizoen wat dus zijn voor- en nadelen heeft...

- ze hier betalen in Quetzales (=de nationale vogel van Guatemala).

- ik zo'n 30 tot 60 quetzales betaal voor een overnachting (= 3 tot 6 euro).

- ik hier een project heb gevonden waarvan ik al een tasje in België heb gekocht op Fiësta Mundial (remember Evelien?)

- ik opnieuw een handtas en tasje heb gekocht omdat het gewoon veel te mooi is!

- ik nog een dag langer hier blijf om morgen met Melissa (komt vandaag aan uit België) te praten, zij heeft dit project opgestart...

- dit project reeds gesteund wordt door de provincie Limburg!

- het hier 's avonds zo koud wordt dat ik onder 3 dekens slaap.

- een rit in een chicken bus te vergelijken is met een rit in de achtbaan!

- je met 3 tot 4 volwassene op een bank in de bus zit terwijl er eigenlijk maar plaats is voor 2.

- ze ook de kippen mee op de bus nemen...

- ik kan blijven doorvertellen over hoe geweldig het hier is?!