liesbethopreis.reismee.nl

Honduras!

Mijn eerste indruk van Honduras was...gevaarlijker.

De mannen zijn meer in cowboy-stijl gekleed en de vrouwen dragen normale kledij. Niet meer de traditionele klederdracht die ik gewoon was in Guatemala.

Mijn eerste stop was in Copan Ruinas, waar ik naar het Via Via ging. Een hostel, bar, restaurant uitgebaat door Belgen! De eerste nacht in een dorm geslapen op een andere locatie, maar daar was niemand...en omdat ik bijna jarig was wou ik liever in de Via Via slapen.

Ik voelde me als een prinses in mijn groot bed met eigen badkamer! Ook heerlijk ontbijt met gouda-kaas....ZALIG!

Op wandel naar de ruines kom ik 3 reizigers tegen die ik daarvoor in Quetzaltenango (Guatemala) had ontmoet. Super! Samen de ruines bezocht, die eigenlijk mooier waren als die in Tikal. Hier kon je veel meer details zien en het was veel rustiger...

Op mijn verjaardag de volgende dag naar een Duitse brouwerij gegaan met een Nederlands koppel Yvonne en Marcel.Met hen ben ik de dag daarna ook naar een finca geweest, een plek waar ze vooral koffie en mais telen...
Carlos, de zoon van de eigenaar, haalt ons op in zijn grote pick-up...
Owla, rijke stinkerd! Hij heeft 200 hectare grond, net zoals zijn broers en zussen en hij heeft een guesthouse gemaakt op een van zijn gronden en teelt koffie. Er werkt 40 man standaard voor hem, 50 tot 250 in hoogseizoen...Ja wadde, en wij rijden door die arme dorpjes...Wat een contrast!

Enfin, in zijn guesthouse krijgen we een eigen kamer met badkamer, proeven we vers appelsiensap, eten een geplukte appelsien, proeven verse cacaobonen, gedroogde cacaobonen, koffie.....
Al goed onder de indruk van al het lekkers!

We wandelen naar zijn paarden en verkennen de prachtige omgeving te paard. Onderweg laat hij ons ook verschillende vruchten proeven en een heerlijke pompelmoes gegeten! Heerlijk!

Na de tocht worden we bij zijn ouderlijk huis verwacht en daar hebben ze een fantastische maaltijd voor ons bereid met allemaal eigen gekweekte producten, zelfs zelf gemaakte kaas!

Eerst een waterkerssalade met kaas en tortilla, dan een soort stoofvlees in een super lekkere saus met een aardappel, yuca en vele gestoomde groenten, hhhmmmm!
Als afsluiter een koffie en een gekarameliseerde banaan! WOW!

Na een siesta krijgen we een rondleiding in zijn koffie-bedrijf, hoe ze de koffie verwerken...

En daarna...tijd om te relaxen en genieten in een well-ness midden in de jungle gemaakt bij warmwaterbronnen ZALIG!
Een bad met modder als gezichtsmasker, een ander bad voor voetmassage door te lopen op keien afwisselend in koud en warm water, een schoudermassage onder een waterval, een natuurlijke sauna en stoombad of gewoon een heet bad!
We hadden deze well-ness helemaal voor ons alleen....totdat het donker werd!

Na een douche mochten we onze voetjes weer onder tafel schuiven voor een groentensoep met kip en een speciaal pikant sausje met daarin bloemen....heel lekker!
Daarna pupusas (zijn gevulde tortillas, deze met hun zelfgemaakte kaas) met een tomatensalade, rijst met groenten en gebakken bananen......Smullen!!!

Heerlijk nagenieten in een hangmat en deze tour was perfect!!!

De dag daarna mijn eerste misselijke busrit naar La Ceiba aan de kust!
Een nacht geslapen in een dorm, alleen. Of nee, met een beest dat mij wekte om 3u s nachts en mij dus uit de slaap hield...weet nog altijd niet wat het was...denk een dikke muis of rat...enfin, om de zoveel tijd schudde ik stevig met mijn bed om hem weg te jagen!

De volgende ochtend een taxi naar de haven. De taxichauffeur vertelde me over het geweld in Honduras. Elke dag worden er wel 2 mensen vermoord, 4 per dag in San Pedro Sula....Ze vormen bendes en hij zat ook in een bende...Als iemand met iemand anders problemen heeft (kan een verkeersconflict zijn of een burenruzie of weet ik veel) kunnen ze je inhuren om iemand te gaan vermoorden voor 50 000 lempiras. 30 000 meteen te betalen, 20 000 na de moord....(lempiras delen door 25)
De toeristen zijn hier vrij veilig ALS je natuurlijk niet in bepaalde gebieden komt en zeker s nachts niet alleen op wandel gaan....

Enfin, na een uur dobberen kwam ik aanop Utila!
Op de ferry, Kristie, leren kennen en samen een duikcenter opgezocht...
De voorbije dagen heb ik dus lessen gehad, zowel theorie als praktijk, examen afgelegd en verschillende proeven onder water gedaan zodat ik nu met trots kan vertellen dat ik mijn Open Water Certificaat behaald heb. Dat wil zeggen dat ik overal ter wereld mag duiken tot 18 meter diep.

Vanavond een all-you-can-eat-and-drink BQQ bij iemands thuis om dat te vieren!

Enkele feiten...

- heb de eerste keer mijn EHBO moeten uithalen voor mijn duim die ik in de ventilator had gestoken (er is geen beschermingskap over...woeps!)

- was gisteren (licht) gedehydrateerd en heb mijn anti-hydratatie-oplossing moeten gebruiken

- was super bang voor het duiken....

- was super trots achteraf!

- je kan boeren laten onder water terwijl je duikt

- mijn mooiste compliment op reis was Van welk deel van Spanje kom je? Of Je hebt een mooi Spaans accent...

- het wordteen gewoonte om koude douches te nemen

- een deurslot open je hier door het te sluiten en omgekeerd...snappie? Ik ook nog niet altijd!

- ik heb mijn eerste yoga-lessen hier gedaan en ze zijn best intensief

- ik heb deze week geen alcohol gedronken, wat een prestatie is al reizend in hostels met constant happy hours en gezellige avonden!!!

- mijn benen zien er super sexy uit met alle zandvlooien- en muggenbeten.

- de onderwaterwereld is echt een wonderwaterwereld!

Dikke zoenen!!!!

Reacties

Reacties

hildegarde

allemaal geweldige ervaringen....

en wat dat deurslot betreft: vroeger zou ik gezegd hebben dat dat is zoals het water dat andersom wegloopt in de lavabo dan in het noordelijk halfrond, maar ja, dat blijkt toch niet te kloppen ( zelf geëxperimenteerd!) , dus zal de eerste slotenmaker misschien linkshandig geweest zijn ??????

doei doei

T. Chris

Hallo Liesbeth,
Wat een avonturen! Fantastisch, mooi maar toch ook een beetje gevaarlijk...maar zonder kan je dit allemaal ook niet beleven hé! Wannes is woensdag vertrokken richting Maleisië, Indonesië en Australië...Spannend! 't Is er goed mee, vandaag nog geskyped.
Tof dat ge nu ook kunt duiken. Weer een wereld om te verkennen... Groetjes T. Chris x

tsigane

Oh waauw,
Wat een zaligheid om jou verhalen te lezen.
xxx

Monique & Dirk

Hey Liesbeth, toevallig hebben vrienden van ons een aantal maanden in de Via Via gewerkt waar jij bent geweest! Soms lijkt de wereld heel klein :-)
Enne.. goe bezig met je spaans! Gr

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!