liesbethopreis.reismee.nl

Guate guate guatemala!

Zoveel ervaringen, zoveel wondermooie plekken, zoveel fantastische mensen...ik weet niet waar ik moet beginnen met vertellen...

Elke dag wil ik zoveel onthouden, ik probeer het op foto vast te leggen, maar dat lukt toch niet zoals ik het ervaar...Op een foto voel je de wind niet door je haren gaan, je voelt de zon niet branden, je voelt het zweet niet van je rug lopen, je voelt de warmte en gezelligheid van anderen niet, je proeft de typische smaken van taco's niet, je hoort de plaatselijke muziek niet, je hoort de kinderen niet bedelen, je voelt de verfrissende duiken in een rivier niet, ....

Zal ik nog even doorgaan?

Met andere woorden heb ik het hier enorm naar mijn zin en verloopt alles nog beter dan ik had gehoopt...

Mijn vorige verhaal stopte bij mijn snorkeldag...

Die dag was fantastisch! Hahaha.....op een reggeamuziekje zeil je een uur richting het tweede grootste rif van de wereld...wind door de haren en brandende zon dus...
Het snorkelen zelf was een leuke ervaring! Waaaaw, ik heb een zeeschildpad gezien, een groene aal, duizenden kleine en kleurrijke visjes en een aantal haaien, waarvan ik er eentje geaaid heb!
Tussen de tweede en derde snorkelstop wel zeeziek...maar na een pilletje en de adrenaline van de derde snorkeltrip voelde ik me stukken beter en kon ik op de terugweg mee genieten van de ceviche en de rum punch! Ceviche is een typisch gerecht met rauwe vis gemarineerd in limoen...

Na het eiland samen met Ebony, een Austrlisch meisje, naar San Ignacio gereisd.
In een gamele oude schoolbus, volgepropt met mensen en zakken, reisden we er naartoe.
In San Ignacio hebben we de bekende ATM-caves bezocht. Eerst een trek door de jungle met oversteken door een rivier, daarna in een grot gezwommen, geklommen en geklauterd om uiteindelijk de oorspronkelijke Maya-offers te zien, prachtig! Dat is wel wat anders dan al die potten en pannen in een museum! Er liggen ook beenderen en een volledig skelet omdat ook mensen werden geofferd.

Daarna verder gereisd naar El Remate en Flores om de ruines van Tikal te bezoeken.
's Morgens om 5u30 vertrokken zodat we alles rustig konden bezoeken zonder al teveel andere toeristen en zon. De ruines liggen midden in de jungle en zijn prachtig! Onderweg enkele toekans gezien, gekleurde papegaaien en vele apen die boven je hoofd slingeren! Geweldig!

Enkele dagen in Flores gebleven om te relaxen, het ligt op een eiland en het meer errond is ideaal om een duik in te nemen alhoewel het niet echt een frisse duik is....eerder een warm bad!
Kom ik de dag daarna ook te weten dat er krokodillen in dat meer zitten....haha!

Na Flores ben ik in Poptun gestopt. Ik had een vrouw leren kennen die daar woonde en zij had mij uitgenodigd. Na wat twijfelen ben ik er toch naartoe gegaan. Ze nam me mee naar haar thuis.
Verschillende huizen in steen achter elkaar op hetzelfde terrein voor 1 familie. De honden en kippen lopen er langs af en er brandt een vuurtje waarop ze koken. Buiten is er ook een wasplaats en douche...beetje a la scouts. Zij woont samen met heet dochter en schoonzoon en kleinkin van 5 maanden. Ze hebben een douche en een wc, maar alles vrij basic!
Fijn gepraat met haar, maar toen ze om geld vroeg, voelde ik met niet meer zo veilig...en vanaf dan begin je gewoon paranoide te denken...
De schoonzoon bracht ons naar een natuurplek waar ik de volgende dag zou verblijven... even laten pikt hij ons terug op en rijden we wat rond in het centrum... Het is donker en we blijven maar rondrijden...als ik vraag waar we naartoe gaan, zeiden ze niks en deden ze raar.... Menneke! Ik was zo bang! Uiteindelijk zijn we iets gaan eten en na een bezoekje aan de andere oma waren we terug thuis...fioewwww! Ik sliep op enkele dekens op de grond en kreeg de volgende ochtend een thee.

Ik was zo blij dat ik de volgende morgen in de hostal in dat natuurgebied was... een ritje op het paard deed me alle gedachten verzetten! Berg op, berg af en in galop...heerlijk uitwaaien!

Op naar Rio Dulce, naar een hostel aan de rivier, alleen te bereiken per boot...een fantastisch uitzicht....weeral!
De enige gast maar fantastisch lieve mensen die het uitbaten, een Nederlandse en een Engelsman. En toevallig wonen haar ouders in Neerpelt....it's small world!
In de voormiddag trek ik de jungle in met de plaatselijke buurman en eet een plaatselijke plant en een superlekkere vrucht, zoals een lichi bij ons.
Ik heb nog nooit zo hard gezweet als toen! Super warm en vochtig klimaat, maar een ongelooflijke wandeling! Er wonen enkele mensen in de jungle en hebben zelf een open plek gemaakt om te voetballen, er is een klein schooltje en ze hebben een grote watertank voor drinkbaar water, maar hebben er eigenlijk nog een nodig.
De mensen spreken een Mayataal onder elkaar, Spaans tegen toeristen...
In de namiddag kan ik met hem meevaren naar Livinston. Een plek waar er zwarte mensen wonen, het leek een beetje op de eilanden van Belize... Een typische vissoep gegeten en gepraat met de locals...
Daarna heerlijk genieten in de hangmat aan de rivier met af en toe een frisse duik en een frisse gin tonic erbij! Zalig!!!!

Vanuit Rio Dulce een 5 uur lange mega hobbelige rit naar Semuc Champey genomen. Het werd donker en het begon super hard te regenen en te bliksemen... maar de chauffeur had alles onder controle...of dat hoopte ik toch want ik zag niks door die regen en aangedampte ruiten....haha
Eerste dag gaan tuben op de rivier... wil eigenlijk zeggen, lekker de rivier afdobberen in een band en pintjes drinken. Super leuk dus!
Tweede dag een relaxdag, ook de dag van de onafhanelijkheid van Guatemala dus feest in het dorp!
Derde dag naar de grotten gegaan....wooowwwww SUPER COOL! Een kaars in de hand en hopppaaa de grot in zwemmen met 1 hand. Klimmen en klauteren en vooral hopen dat je niet valt op die glibberige rotsen! Doorheen een waterval omhoog klimmen en op het einde op een rots klimmen om een sprong te wagen in het water van de grot! SUPER! Op de terugweg af en toe van een rots sliden en terug door de waterval naar onderen....even op het gevoel afgaan en na een uur zagen we het zonlicht terug!
Dan de rivier inschommelen met een zelfgemaakte schommel....en auch! Beetje verkeerd terecht gekomen in het water dus een dikke blauwe plek op mijn been en hoofdpijn... Vertellen ze ook weer achteraf dat niet alle gidsen deze ropeswing toelaten omdat ie best gevaarlijk is....hehe!
Je kon dan ook van een brug 15 meter afspringen in het water, wat eigenlijk veiliger is, maar toch maar niet gedaan na die verkeerde val!
Ondertussen bedelen de kinderen om aub chocolade van hen te kopen. Ze maken ze zelf en was best lekker!
Daarna een serieuse klim omhoog gedaan om een prachtig uitzicht te hebben over de rivier, die lijkt op verschillende 'zwembaden'...Na de afdaling dan ook heerlijk genieten van het frisse water!

Gisteren ben ik dan naar Antigua gereisd en vandaag heb ik een dagje Antigua voor mijne was te doen, internet, winkelen, lezen, plaatselijke taco's eten en armbandjes maken want hier heb ik draad kunnen kopen!

Jullie zullen het voorlopig met dit verhaal moeten doen want de foto'sgeraken nog niet eens op een pc...Heb wat problemen en denk dat ik een virus heb op mijn usb, misschien ook op mijn camera en facebook doet het ook niet meer....

Ik vind het heel fijn om jullie reacties te lezen, heel fijn om te weten dat jullie me volgen!
Heb op de kaart mijn route ook aangeduid....

Dikke zoenen vanuit Antigua!

Reacties

Reacties

mia reynders

Hey Liesbeth? Uw verhalen zijn allemaal zo spannend, en heeeeel boeiend. Soms heb ik zelfs een beetje schrik in uw plaats. Maar ja... troost je, ik ben ook een bangscheet hé.
Al je geluksbrengers en ook die van mij, brengen alles tot een goed eind.
Geniet er nog met volle teugen van. Ik kijk al uit naar het volgend mooi verhaal.
Veel liefs en een dikke kus van mij.
grtjs mia

Roel

Liesbeth, dat klinkt daar allemaal behoorlijk interessant hoor. Ik denk toch dat ik eens wat verder op vakantie moet gaan dan alles wat binnen auto-afstand ligt. Nog enorm veel plezier daar en laat de pintjes nog smaken!!

Groetjes,

Roel

Evelien

Piesbeth,

ik ga u seves ook nog mailen, maar ge doet dat fantastisch daar!

I'm so proud!

Amuseer u, ontdek te wereld!

xx

Sara

Ola chica!
Wat een verhalen en belevenissen! Ongelooflijk!
Wees nog voorzichtig en geniet er verder nog van!
Ben benieuwd naar de volgende verhalen!
Groetjes,
Sara

Sanne

Lieve Liesbeth,

Ongelofelijk wat ik allemaal lees! Ik kan me uw ervaringen maar amper inbeelden. Zo geweldig mooi!
Als ik dat allemaal zo lees dan heb je een heeeeeeeele goede beslissingen genomen om er een jaartje op uit te trekken. Ik wens je alleen nog maar meer mooie momenten toe!

Groetjes Sanne

Marjolein

Hey Liesbeth!

Amai, amai, wat een avonturen beleef jij daar toch! :)
Ik vind het heel leuk om te lezen wat je daar allemaal doet en meemaakt!
Hopelijk kom je nog op leuke plaatsen en leer je nog veel fijne mensen kennen!
Geniet er maar van!
Liefs Marjolein xxx

An

Ik was gisteren nog aan het denken dat ik dringend nood had aan een reisverhaal en kijk ... dezelfde dag nog staat er weer een fantastisch verhaal van jou op het internet. Wij reizen met je mee, dus geniet van alle mooie dingen die je meemaakt en blijf schrijven zoals je nu doet. 't Is zalig om te lezen!
Dikke knuffel van Lisa ;-)

Inge

Je merkt dat je super content bent,
da geeft op het juiste moment in je leven..een meerwaarde ! Geniet er nog van!

Liesbeth

Ik ben enorm content ja....soms te content!
De juiste keuze op het juiste moment in mijn leven inderdaad!
Leuke reacties!
Spannend nieuwtjes of sappige roddels vanuit Belgie zijn altijd welkom!
Anders ben ik een buitenlander als ik terug kom....

Besos!

Dorien

Ik kan niets anders dan wegdromen, ik zie je al lachen, dansen, genieten, genieten en nog eens genieten! :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!